A kto ciebie, śliczna tęczo,
Siedmiobarwny pasie,
Wymalował na tej chmurce
Jakby na atlasie?
słoneczko mnie malowało
Po deszczu ,po burzy;
Pożyczyło sobie farby
Od tej polnej róży.
Pożyczyła sobie farby
Od kwiatków z ogroda;
Malowało tęcze – na znak,
Że będzie pogoda!
Marzec, to miesiąc, w którym wypatrujemy z niecierpliwością wiosny. W grupie młodszej dużo rozmawialiśmy na zajęciach o pierwszych zwiastunach wiosny oraz marcowej pogodzie. W 3 tygodniu marca w ramach tematu kompleksowego „Słońce i deszcz” maluchy bliżej poznały kolejne zjawisko atmosferyczne jakim jest tęcza. Dzieci obejrzały film edukacyjny pt. „Jak powstaje tęcza” z którego dowiedziały się jakie warunki muszą zostać spełnione by na niebie pojawiło się to wyjątkowe, barwne zjawisko optyczne. Przedszkolaki utrwalały kolejność tęczowych kolorów, a podczas zabaw klasyfikacyjnych wyszukiwały przedmioty w kolorach tęczy. Nie zabrakło również zabaw matematycznych utrwalających umiejętność przeliczania oraz zapisy graficzne cyfr 1-7. Jednak jak zawsze najbardziej wyczekiwanym punktem zajęć były doświadczenia i eksperymenty, które dzieci z grupy młodszej uwielbiają. Podczas zajęć maluchy miały okazję przeprowadzić doświadczenie „Wędrujące kolory”, podczas którego obserwowały zjawisko mieszania się kolorów oraz uzyskiwania barw pochodnych oraz eksperyment obrazujący efekt kapilarny roślin. Jednak największym zaskoczeniem dla wszystkich było doświadczenie, podczas którego w naszej sali przedszkolnej stworzyliśmy takie warunki (przy użyciu naczynia z wodą, kartki, lusterka i latarki), dzięki którym mogliśmy obserwować prawdziwe zjawisko postawania tęczy z bliska. Tęczowe zabawy dostarczyły naszym najmłodszym nie tylko wiele radości, ale również wiele nowych doświadczeń rozwijających kreatywność, twórczość oraz wzbogacających środowisko poznawcze małego dziecka.
Michaela Sigmund-Lasak